سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اقصی

 

دهه اول قرن بیست و یکم میلادی با فراز و فرودهای بسیاری در صحنه تحولات جهان روبرو بود. این فراز و فرودها البته در منطقه خاورمیانه خصوصا سرزمین های اشغالی فلسطین بیش از سایر نقاط جهان ملموس به نظر می رسد . شکست نشست کمپ دیوید 2، وقوع انتفاضه الاقصی ، حوادث 11 سپتامبر ، لشکرکشی آمریکا به دو کشور افغانستان و عراق، مرگ یاسر عرفات و ملک فهد ، پیروزی جنبش اسلامی حماس در انتخابات فلسطین، وقوع دو جنگ 33 روزه و 22 روزه علیه لبنان و نوار غزه و... شاید مهمترین تحولات یک دهه اخیر منطقه خاورمیانه محسوب می شود. خبرگزاری قدس با توجه به اهمیت واکاوی عملکرد جبهه مقاومت خصوصا در فلسطین مروری کوتاه به برجسته ترین حوادث یک دهه اخیر مشخصا فلسطین دارد که با نگاهی گذرا به این حوادث جایگاه جبهه مقاومت به نسبت دشمنانش بیش از گذشته قابل فهم می شود.   

  • برگزاری نشست کمپ دیوید 2 در ژولای 2000 : این نشست در منطقه ییلاقی کمپ دیوید آمریکا میان ایهود باراک نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ، یاسرعرفات رییس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین و بیل کلینتون رییس جمهور وقت آمریکا برگزار شد. به دلیل آنکه قرار داد صلح میان رژیم صهیونیستی و مصر در سال 1978 در این منطقه به امضا رسید و موسوم به قرار داد معروف کمپ دیوید شد آمریکایی ها بنا داشتند با امضای توافقنامه صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسراییل دومین توافقنامه صلح با اسراییل در منطقه را نیز در همین مکان نهایی کند. به همبن خاطر این نشست به نشست کمپ دیوید 2 موسوم شد اما با مخالفت عرفات در واگذاری بیت المقدس به طرف اسراییلی این نشست به شکست انجامید.
  • آغاز انتفاضه دوم فلسطینی ها موسوم به الاقصی در 28 سپتامبر 2000. تقریبا سه ماه پس از بن بست مذاکرات موسوم به فرایند صلح در کمپ دیوید بر سر مساله واگذاری بیت المقدس به طرف اسراییلی خشم و ناکامی فلسطینی ها مترصد فرصتی بود تا به منصه ظهور برسد. ورود آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی در روز پنجشنبه 28 سپتامبر 2000 و سخنرانی در جمع بالغ بر سه هزار نفر از اطرافیان و محافظانش مبنی بر مشروعیت حقوق رژیم صهیونیستی نسبت به مسجد مذکور و بنای هیکل سلیمان بر ویرانه های مسجد الاقصی به مثابه جرقه ای به انبار باروت خشم فلسطینی ها اصابت کرد و منفجر شد. دامنه های این انفجار خیلی سریع تر از حد تصور ، سراسر سرزمین های اشغالی فلسطین را فراگرفت و سپس افکار عمومی منطقه و جهان اسلام را به خود معطوف داشت. به نحوی که از اندونزی گرفته تا مراکش تظاهرات عظیمی به پشتیبانی از آن صورت گرفت و تظاهرات و اعلام انزجار از اقدام های صهیونیست ها کشورهای اروپایی و آمریکایی را نیز در بر گرفت و بدین ترتیب ابعاد جهانی پیدا کرد.
  • شهادت محمد الدوره ؛ بمب خبری جهان، اکتبر 2000: شهادت بی رحمانه محمد الدوره کودک فلسطینی که بمب رسانه ای در افکار بیدار جهانیان ایجاد کرد، تنها یک مورد از هزاران موردی بود که در طول بیش از نیم قرن اشغال فلسطین به تصویر کشیده شده است. نوجوان ?? ساله فلسطینی که در ?? سپتامبر ???? (دو روز پس از آغاز انتفاضه الاقصی) در منطقه «نتساریم» در نوار غزه به همراه پدرش قصد رفتن به منزل را داشت به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید. تصویر کشته شدن محمد در هنگامی که در پشت پدر خود مخفی شده بود تا از اصابت گلوله نظامیان اسراییلی در امان باشد، توسط تصویربردار عرب شبکه دو فرانسه - France 2  - ضبط و از این شبکه پخش شد که حاکی ازآن بود که محمد الدره در اثر اصابت شلیک نظامیان اسرائیلی کشته شده است. این تصاویر به صورتی بی‌سابقه از شبکه‌های خبری تلویزیونی در سراسر جهان پخش شد. اما حکومت اسرائیل مدعی است که فیلم فوق جعلی و جهت ضربه زدن به وجه بین‌المللی ارتش اسرائیل، طراحی، ساخته و جعل شده است.
  • نخست وزیری آریل شارون در فوریه 2001:  آریل شارون در سپتامبر 1999، به دنبال کناره گیری بنیامین نتانیاهو از رهبری حزب لیکود، رهبری این حزب افراطی را برعهده گرفت. او سپس در سپتامبر سال 2000 در یک اقدام تبلیغات انتخاباتی با حضور خود در مسجد الا قصی موجب خشم مسلمانان و درگیری های خونین میان فلسطینیان و نظامیان رژیم صهیونیستی و در نتیجه شروع انتفاضه الاقصی شد . وی در دسامبر 2000، به عنوان نامزد حزب لیکود برای تصدی نخست وزیری معرفی شد و قول داد در صورت انتخاب، کار فلسطینیان را در 100 روز تمام کند و موقعیت رژیم اسرائیل را در منطقه تثبیت نماید. شارون سرانجام در ششم فوریه 2001 توانست به بالاترین مقام در رژیم صهیونیستی یعنی سمت نخست وزیری دست یابد. این مسأله برای او مجالی بوجود آورد تا به کشتار و قلع و قمع فلسطینیان با شدت تمام ادامه دهد.
  • جنایت مشهور صهیونیست ها در اردوگاه جنین آوریل 2002 حمله گسترده ی رژیم صهیونیستی به شهرهای جنین، طولکرم و نابلس، و کشتار وسیع مردم مسلمان این شهرها و تخریب خانه های ایشان. در این حمله ها از حدود 10 هزار نفر مقیم اردوگاه جنین، بیش از هزار نفر به شهادت رسیدند و 5 هزار نفر دیگر بی خانمان شدند. این جنایت در چارچوب عملیات صهیونیستی موسوم به "دیوار بازدارنده" صورت گرفت و شائول موفاز وزیر وقت جنگ حکومت شارون رهبری عملیات را شخصا برعهده داشت. در این عملیات  در ماه آوریل، ارتش اسرائیل بخشهای بزرگی از اردوگاه جنین در کرانه غربی را ویران می کند. در طی این عملیات که با مقاومت فشرده فلسطینی ها روبرو می شود، بیش از دویست فلسطینی شهید، سیصد نفر زخمی و هزاران نفر دیگر دستگیر می شوند با وجود سانسور خبری در محل جنگ، اخبار آن به بیرون درز می کند و جهانیان اسرائیل را محکوم می کنند. جنین به ادعای اسرائیل محل فعالیت عمده حماس، جهاد اسلامی و الفتح بوده و بیست و سه تن از چریک های شهادت طلب را تربیت کرده است.
  • آغاز احداث دیوار حایل در ژوئن 2002 عملیات اجرایی طرح دیوار حایل پس از تصویب در حکومت آریل شارون و با هدف تجاوز به کرانه باختری، از 23 ژوئن سال 2002 میلادی آغاز شد . دیوار حائل بزرگترین پروژه امنیتی صهیونیست ها برای جداسازی فلسطینی ها و جلوگیری از آمد و رفت آنها به نقاط مختلف فلسطین اشغالی بوده است. این دیوار تاکنون به عنوان بالاترین نماد بی عدالتی مورد اعتراض اکثر آزادیخواهان جهان و سیاستمداران سرشناس مثل دبیران کل سازمان ملل بوده است. تل آویو ساخت این دیوار را از 2002 و بعد از قیام فلسطین شروع کرد. این دیوار مخوف که طول آن 740 متر و ارتفاعش 9 متر است، کل منطقه کرانه باختری رود اردن را در محاصره قرار می دهد. عرض این دیوار در برخی نقاط حساس میان مناطق فلسطینی نشین و صهیونیست نشین با مجموع سیستمهای هشدار دهند و حفر قندق و... به یکصد متر هم می رسد. جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین امریکا در کتاب جدیدش این دیوار را بالاترین نشان نژادپرستی اسرائیل خوانده اند .
  • ترور شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز الرنتیسی از رهبران حماس. مارس و آوریل 2003: با افزایش زمزمه خروج رژیم صهیونیستی ازنوارغزه و برچیدن شهرکهای یهودی نشین، ترور رهبران حماس در این منطقه، با ترور شیخ احمد یاسین رهبر معنوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در 22 مارس شدت می یابد و به ترور و شهادت دکتر عبدالعزیز رنتیسی در 17 آوریل 2003 منجر می شود.
  • ارائه طرح آمریکایی نقشه راه برای حل و فصل قضیه فلسطین .ژوئن 2003 جورج بوش در22ژوئن سال 2003 میلادی طی سخنرانی در ارزیابی اوضاع منطقه و در راس آن بحران فلسطین چارچوبی را برای حل این قضیه تعیین کرد که در راس آن تامین امنیت و به رسمیت شناختن رسمی اسراییل و پس از آن تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار کشور مستقل اسراییلی و به رسمیت شناخته شدن این دو کشور قرار گرفته بود. این راه کار بوش برای حل بحران فلسطین از سوی کاخ سفید به عنوان نقشه راه نام گذاری شد و از همان زمان بود که دیگر تمامی راهکارها، تلاش ها و میانجی گری ها برای حل بحران فلسطین در چارچوب این طرح منحصر شد. آمریکا برای اینکه متهم به جانبداری از اسراییل در این طرح نشود اجرای آن را به کمیته یی موسوم به کمیته چهارجانبه صلح خاورمیان متشکل از نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل، آمریکا و روسیه واگذار کرد.
  • مرگ مشکوک یاسر عرفات رییس تشکیلات خودگردان فلسطین. نوامبر 2004: یاسر عرفات رییس تشکیلات خودگردان فلسطین که پس از مذاکرات کمپ دیوید 2 به دلیل مخالفت با واگذاری بیت المقدس به طرف صهیونیستی در این مذاکرات مورد محاصره سیاسی از سوی آمریکا و اسراییل قرار گرفته بود سرانجام در 11 نوامبر سال 2004 پس از یک دوره مسمویت مشکوک دیده از جهان فروبست ودرشهر رام الله در مقر استانداری این شهر جایی که سه سال توقیف خانگی بود به خاک سپرده شد.
  • ریاست ابومازن بر تشکیلات خودگردان فلسطین. فوریه 2005: دو ماه پس از مرگ مشکوک یاسر عرفات محمود عباس (ابومازن) به ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین (اوایل فوریه 2005) انتخاب شد. او در این انتخابات در حالی  بیش از 40 درصد آرا را به خود اختصاص داد که هیچ رقیبی در انتخابات برای تصدی این پست با او رقابت نمی کرد. این انتخاب در حالی بود که اوضاع در منطقه پس از دوران رهبری بلامنازع عرفات بسیار نابسامان بود. او پس از تصدی پست ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین موضوع مقاومت مسلحانه علیه ایراییل را مورد شماتت قرار دادو گفت هیچ کس حق ندارد در دوران تصدی او علیه اسراییل دست به اسلحه شود. ابومازن مذاکره را تنها راه کسب حقوق ملت فلسطین برشمرد.
  • عقب نشینی اسراییل از نوار غزه پس از 38 سال اشغالگری در اگوست 2005: براساس طرحی که شارون پس از ناکامی در به تسلیم واداشتن مردم فلسطین ارائه کرد اسراییل نه شهرک بزرگ صهیونیست نشین در نوار غزه را در 15 اگوست سال 2005 تخلیه کرد. اگرچه اسراییل در تبلیغات رسانه یی خود این اقدام را بخشی از نیت صلح طلبانه اسراییل در قبال فلسطینی ها و اعراب اعلام کرد و خواستار عادی سازی روابط اعراب با این رژیم در ازای این عقب نشینی شد اما براساس اظهاراتی که بعدها از سوی مقامات صهیونیستی مطرح شد تنها دلیل تل آویو برای خروج از نوار غزه بالا رفتن هزینه های امنیتی این رژیم در نتیجه عملیات شهادتطلبانه مبارزان فلسطینی اعلام شد.
  • مرگ مغزی شارون ژانویه 2006:  آریل شاینرمان با نام مستعار آرییل شارون نخست وزیر رژیم صهیونیستی  روز ? ژانویه سال ???? به دلیل سکته مغزی سنگین در بیمارستان بستری شد و تاکنون به رغم گذشت نزدیک به چهار سال همچنان در کما به سر می برد. وی در سال 1928 به دنیا آمد و به علت داشتن خوی خشن نظامی از 17 سالگی وارد فرایند شکل گیری رژیم صهیونیستی شد.
  • پیروزی جنبش اسلامی حماس در انتخابات پارلمان فلسطین در ژانویه 2006: در 25 ژانویه سال ???? جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که پس از خروج اسراییل در غزه به قدرت بلامنازع این منطقه 5/1 میلیون جمعیتی تبدیل شده بود انتخابات پارلمان فلسطینیان را به نفع خود پایان داد. براساس قانون فلسطین هر گروهی که در انتخابات حایز اکثریت آرا شود می بایست به تنهایی دولت را نیز تشکیل دهد . براین اساس جنبش حماس به عنوان جریان پیروز انتخابات اسماعیل هنیه از رهبران ارشد خود را مامور تشکیل دولت جدید نمود.
  • نخست وزیر اولمرت و طرح خروج از کرانه باختری.  مارس 2006: پس از خروج اسراییل از نوار غزه آریل شارون به شدت از سوی هم حزبی های خود در لیکود مورد انتقاد قرار گرفت. او تصمیم گرفت با شخصیت هایی از حزب لیکود، کار و چند حزب دیگر اسراییل حزب جدیدی به نام کادیما تاسیس نماید تا بتواند آنگونه که خود تحلیل می کرد نیازهای جدید افکار عمومی اسراییل را پاسخگو باشد. به عقیده شارون از جمله این نیازها تعیین هرچه سریعتر مرزهای نهایی اسراییل بود که می بایست با خروج ارتش از کرانه باختری چیزی شبیه خروج از نوار غزه عملی شود. در اواخر سال 2005 اما شارون به مرگ مغزی دچار شد و به حیات سیاسی خود پایان داد. کادیما در غیاب شارون در انتخابات ماه مارس سال 2006 از رقبایش پیشی گرفت و ایهود اولمرت که آن زمان معاون شارون و شهردار بیت المقدس بود جانشین وی شد تا برنامه های کادیما را به پیش ببرد.
  • محاصره سیاسی و اقتصادی نوار غزه ژوئن 2006:  اسراییل در حمایت از جریان ابومازن در اقدامی هماهنگ با اروپا و آمریکا و حتی چند کشور عربی منطقه اقدام به محاصره نوار غزه کرد. ورود و خروج مقامات دولتی حماس را به همراه روابط اقتصادی به این منطقه ممنوع اعلام کرد تا با خسته کردن مردم نوار غزه از حمایت حماس، افکار عمومی این منطقه را علیه حماس تحریک کند. بیش از سه سال از تحریم شدید نوار غزه گذشت اما اهالی نوار غزه نه تنها دست از حمایت حماس برنداشتند که اعلام کردند در کنار این جنبش خواهند ماند.
  • اسارت گلعاد شالیط در نوار غزه ژوئن 2006 : در 28 ژوئن 2006 سه گروه مقاومت فلسطینی در عملیاتی مشترک در منطقه کرم ابوسالم طی درگیری با نظامیان اسراییلی یکی از انان به نام گلعاد شالیط را به اسارت گرفته و سه تن دیگر را به هلاکت رساندند. پس از گذشت تقریبا سه سال و به رغم انجام چند عملیات بزرگ از جمله بارانهای تابستانی و بادهای پاییزی و تجاوز 22 روزه به نوار غزه ارتش اسراییل نتوانست این اسیر را ازاد نماید.
  • کارشکنی فتح در روند دولت حماس و توافقنامه مکه. فوریه 2007: یکسال پش از تشکیل دولت حماس فتح که از قدرت دور شده بود به کمک متحدان اسراییلی، اروپایی و آمریکایی و بعضا منطقه یی خود فشارها برحماس برای واگذاری چند وزارتخانه به اعضای فتح را آغاز کرد که با مخالفت حماس روبرو شد. این کارشکنی ها تا اندازه یی بود که کمک های مالی غرب به فلسطینی ها در اختیار حماس از سوی تشکیلات خودگردان گذاشته نمی شد تا حماس براساس برنامه به حل و فصل مشکل فلسطینی ها در کرانه باختری و نوار غزه بپردازد. سران جنبش های فتح و حماس، در پی دعوت پادشاه عربستان، طی نشستی در مکه (17 تا 20 بهمن  1385 – 6 ال 9 فوریه 2007)، توافقنامه مکه را با هدف پایان دادن به درگیری داخلی و تشکیل دولت وحدت ملی امضاء کردند. اما اختلافات بنیادین میان فتح و حماس و عدم ورود آنان به موارد اجرایی و عملیاتی در نشست مکه، موجب شد تا نسبت به دائمی بودن این توافق سؤالات متعددی ایجاد شود.
  • اخراج فتح از نوار غزه و واگذاری حاکمیت این منطقه به حماس. ژوئن 2007: شکست اسراییل به معنای شکست جریان همسو با این رژیم در فلسطین یعنی تشکیلات خودگردان به رهبری ابومازن بود. از آنجا که ابومازن نمی خواست این موفقیت جریان مقاومت که حماس نیز زنجیره یی از آن محسوب می شود، بپذیرد سعی در ایجاد اختلال در روند حکومت داری حماس در نوار غزه و کرانه باختری کرد. اقدامات خود سر سرویس های امنیتی وابسته به جریان فتح و تشکیلات خودگردان بدون هماهنگی با دولت منتخب فلسطینی از جمله اخلالگری در روند دولت منتخب بود . از سوی دیگر نیز حماس تلاش می کرد براساس شعارهای انتخاباتی به رتق و فتق امورمردم بپردازد.  در ماه ژوئن سال ???? جنبش حماس در چارچوب شعارهای انتخاباتی خود یعنی ریشه کنی فساد و ایجاد امنیت پایدار در فلسطین در عرض چند روز بخشی از بدنه فتح را در نوار غزه به رهبری محمد دحلان ویران کرد و کنترل این منطقه را رسما به دست گرفت. دلیل این اقدام حماس نیز آغاز دور جدید از حرکتهای دحلان در جاسوسی از حماس برای اسراییل در نوار غزه بود. دحلان تمامی تحرکات حماس را برای اسراییل گزارش می کرد. همچنین خودسری های گروهک وی در نوار غزه آنقدر عمدی بود که مشخص بود سعی دارد با خرابکاری دولت منتخب حماس را ضعیف نشان دهد. بنابراین حماس اقدام به پاکسازی نوار غزه از وجود عوامل دحلان کرد.
  • کنفرانس صلح آناپلیس در 27 نوامبر 2007 : نام کنفرانس صلحی است که در ?? نوامبر سال ???? در آکادمی نیروی دریایی آمریکا در شهر آناپولیس، ایالت مریلند آمریکا و با حضور رهبران مناطق خودگران فلسطینی و اسرائیل و نمایندگان برخی کشورهای عربی و به میزبانی آمریکا برای آنچه که پیشبرد روند صلح نامیدند، برگزار شد. کنفرانس صلح آناپلیس که در اواخر عمر دولت جرج بوش برگزار شد نخستین حرکت جدی وی پس از هفت سال از زمامداریش برای قضیه فلسطین بود. در حالی که او طی این سالها همواره از فلسطین می گفت اما هیچ اقدام جدی درباره مشکل فلسطین انجام نداد تا اینکه در افغانستان و عراق و همچنین لبنان متحمل شکست های سنگینی شد و به ناچار برای یک اقدام تبلیغی اقدام به برگزاری کنفرانس آناپلیس کرد. به غیر از اعضای گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه که شامل ایالات متحده آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا است، کشورهای اردن، مصر، عربستان سعودی، سوریه، لبنان و قطر از جمله مدعوین و شرکت کنندگان در کنفرانس آناپلیس بودند.
  • وقوع جنگ 22 روزه در نوار غزه پس از پایان آتش بس . دسامبر 2008 تا ژانویه 2009:   پس از شکست پروژه خسته کردن مردم نوار غزه از طریق تحریم اقتصادی، اسراییل در هماهنگی با آمریکا برای به تسلیم واداشتن مردم نوار غزه اقدام به حمله نظامی با هدف اشغال این منطقه کرد. 22 روز جنایت علیه بشریت و استفاده از مدرنترین تجهیزات نظامی و همچنین استفاده از سلاح های ممنوعه هم نتوانست مقاومت ملت فلسطین و گروههای جهادی را از پا دراورد. نتیجه این جنگ هم همانند جنگ 33 روزه علیه حزب الله در سال 2006 شکست نظامی و سیاسی اسراییل بود. این شکست آنچنان رژیم صهیونیستی را با بحران مشروعیت، قدرت و امنیت روبرو کرد که برای نخستین بار آمریکا را به فکر عبور از اسراییل انداخت. این در حالی بود که خود آمریکا در عراق با مشکل بزرگتری روبرو شده بود
  • گزارش گلدستون در معرفی اسراییل به عنوان جنایتکار جنگی اکتبر 2009:  کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درباره مناقشه غزه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان جنگ غزه تشکیل شد تا درباره تجاوزهای احتمالی اسرائیل از قوانین بین‌المللی علیه فلسطینیان تحقیق کند این ماموریت از ? آوریل ???? (میلادی) آغاز شد و ریچارد گلدستون از آفریقای جنوبی به مسئولیت آن گماشته شد. این هیئت نتیجه تحقیقات خود را در ماه اکتبر 2009 در گزارشی ????? صفحه‌ای که ???? عکس و ??? مصاحبه را در بر می‌گیرد، منتشر کرد. براساس این گزارش جنایات اسراییل در جنگ 22 روزه نوار غزه برای نخستین بار در سطح بین المللی از سوی شورای حقوق بشر و سپس از سوی مجمع عمومی سازمان مللل مورد تایید و محاکمه عاملان اسراییلی این جنایت به تصویب بزرگترین نهاد بین المللی رسید. حالا فلسطینی ها در انتظار یک پیروزی دیگری هستند و آنهم محاکمه سران جنایتکار در دادگاههای صالحه. در کشاکش موضوع گزارش گلدستون جریان سازش در فلسطین دست به خطای سیاسی دیگری زد و طی هماهنگی با کشورهای عربی متحد خود در منطقه خواستار تعویق بررسی گزارش گلدستون شده بود. این موضوع پایگاه اجتماعی جریان فتح در فلسطین را بیش از پیش کاهش داد.
  • مهدی شکیبایی
  • منبع خبرگزاری قدسنا

نوشته شده در جمعه 88/12/7ساعت 11:13 صبح توسط اقصی
نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مردم ایران در اوج تنفر پرچم اسرائیل را آتش کشیدند
قطعنامه های بین المللی در رابطه با فلسطین
فرایند فریب رهبران ساف طرح های صلح
طرح های صلح خاورمیانه قسمت دوم
طرح های صلح خاورمیانه قسمت اول
21 اتفاق مهم درفلسطین در دهه اول قرن 21
جبهه نجات ملی فلسطین جبهه انقاذ
حبیب ثابت
[عناوین آرشیوشده]